در حال بارگزاری

چاپ سیلک چیست؟

شما اینجا هستید:
چاپ سیلک چیست؟

چاپ سیلک

چاپ سیلک به روشی گفته می شود که در آن تور ابریشم بر روی قالب یا چهار چوب از جنس چوب یا فلز قرار می گیرد و با داروی ژلاتین حساس به نور، آغشته شده و بعد از نوردهی شسته می شود. بدین ترتیب عمل چاپ صورت می گیرد. چاپ سیلک از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است و به همین دلیل کار در این زمینه، به سرمایه اندکی نیاز است که با وجود آن می توان کارگاه چاپ سیلک برای صنایع دستی راه اندازی نمود.

سیلک به منظور چاپ تصویر می باشد و از پارچه با توری با سوراخ‌های بسیار ریز استفاده می‌شود که نهایتا تصویر مورد نظر روی این توری منعکس می گردد و بخش‌هایی از تصویر که باید بی رنگ باشند، با ماده‌ای مسدود کننده مانند موم پوشیده می‌شود. اپراتور مرکب چاپ یا رنگ را با فشار کاردک یا غلتک به سطح چاپ شونده منتقل می‌نماید. رنگ یا مرکب تنها به بخش‌های مسدود نشده منتقل و تصویر روی آن ظاهر می شود.

چاپ سیلک قابلیت های متعددی دارد از جمله: امکان چاپ بر روی نایلکس و نایلون، CD- DVB، دفتر تلفن، سر رسید، تقویم دیواری، چرم، مقوا، ورقی، آینه، شیشه، کفش، کیف، جعبه شیرینی، جعبه کفش، جعبه های مختلف از جنس کارتن، تابلوهای هنری، تابلوهای صنعتی، تابلوهای اطلاع رسانی، اشیاء تبلیغاتی مثل ساعت و خودکار، گونی، پارچه و البسه.

در عین حال نمی توان از معایب این روش چاپ غافل شد از جمله سرعت پایین و چاپ تک رنگ که موجب شده تا از امتیازات آن کاسته شود.

در زمان شستن دارو بعد از نور دادن، گاهی دارو بیش از حد پاک می‎شود که ممکن است به دلیل نوردهی کم، فاصله زیاد لامپ و طرح و یا عدم ترکیب صحیح دارو این اتفاق رخ دهد. همچنین در برخی مواقع پس از نور دهی دارو که باید پاک شود پوب پاک نمی شود. علت این امر نوردهی زیاد، فاصله کم میان لامپ با طرح و ترکیب زیاد داروها می باشد. گاهی در چاپ سیلک رنگ بخوبی پخش نمی شود. در این صورت اول باید لبه کاردک کنترل شود تا کاملا صاف باشد و سپس فشار یکنواخت تنظیم گردد.

فرآیند چاپ سیلک

فرایند چاپ سیلک دستی

چاپ سیلک دستی به سه شکل انجام می شود که عبارت است از:

  • چاپ سیلک مسطح مانند سیلک اسکرین
  • چاپ سیلک گود از قبیل حکاکی بر روی فلز
  • چاپ سیلک برجسته از قبیل حکاکی روی چوپ و لینولئوم

این روش چاپ اولین بار در ژاپن انجام شد. در آن زمان پارچه های ابریشمی برای چاپ کاربرد داشت و به همین دلیل این روش به سیلک (به معنی ابریشم) معروف شد. این روش هنوز هم در برخی نقاط جهان استفاده می شود زیرا هیچ روش چاپی نمی تواند به اندازه چاپ سیلک، مرکب را بر روی سطح منتقل کند و گاهی نیاز است تا چاپ با مقادیر زیادی از مرکب انجام شود. بنابراین چاپ سیلک جزء بهترینها انتخاب می باشد.

در سطوحی که زمینه کار آغشته به رنگ است و باید رنگ پوششی قوی روی کار اجرا شود از قبیل لیبل هایی که روی موتور سیکلت و امثال آن چسبانده می شود، می توان از روش چاپ سیلک دستی استفاده کرد. این روش در صنایع برای چسب اندود کردن مقاطعی از سطوح کاربرد دارد و گاهی نیز برای چسباندن مواد لاستیکی بر روی سطوح استفاده می شود.

برای ارسال دیدگاه ابتداواردشوید
مطالب مرتبط

شعر آگهی ترحیم پدر امروز در سایت فینال پی اس دی یک سری شعر آگهی ترحیم پدر براتون...

کارت ویزیت و انواع آن کارت ویزیت ، اولین و مهمترین ابزاری است که هر کسب و کاری...

تعریف چاپ و معرفی انواع چاپ چاپ فرآیندی است که توسط آن نقش یا اثری را بر روی...