در حال بارگزاری

گرافیک محیطی چیست؟

شما اینجا هستید:
گرافیک محیطی چیست؟

گرافیک محیطی چیست؟

واژه تبلیغات مربوط به بازاریابانی است که با ارتباطات و سرمایه خود با رویکرد تجاری و اقتصادی چنین فعالیت هایی را خصوصا به عنوان امری رایج در جامعه انجام می دهند. البته پروپاگاندا نوع دیگری از تبلیغات است که در اختیار منافع قدرت و دولتمردان است و در پروپاگاندا و تبلیغات تجاری نهایتا دولت ها و کمپانی های تبلیغاتی تصمیم گیرنده هستند.

گرافیک محیطی چیست؟

گفت و گو نباید فراموش کرد که گرافیک محیطی جنبه زیباشناسانه دارد و به هیچ وجه در آن جنبه تبلیغاتی مدنظر نیست. در تبلیغات سعی بر آن است که در ابتدا کالایی را به مخاطب نشان دهیم و نهایتا آن را به فروش برسانیم. این فروش می تواند سیاسی، تجاری، اجتماعی و فرهنگی باشد. برای تأثیرگذاری باید در طراحی تبلیغاتی از کاراکترهایی که مخاطب با آن احساس قرابت و نزدیکی می کند استفاده شود. این کاراکترها اگر برخاسته از جامعه، فرهنگ و تمدن مخاطبان باشد بسیار بهتر عمل می کند. به همین دلیل در تبلیغات محیطی سعی می شود به کاراکترهای بومی آن منطقه توجه شود.

از یک سو صاحبان سرمایه، قدرت تأمین منابع و مدیریت این تبلیغات را بر عهده می گیرند و از سوی دیگر کارکرد تبلیغات این است که بر سلایق و اندیشه های افراد تأثیر می گذارد. این تبلیغات می تواند اندیشه ای را تخریب کند یا آن را ارتقاء بخشد. عدم سازماندهی مناسب می تواند آلودگی های بصری بسیاری را در جامعه ایجاد کرده و به رشد نابه هنجاریها منجر شود. من به تبلیغات جامعه خودمان اشاره می کنم که تبلیغات محیطی در ایران در واقع تبلیغات نیست بلکه گرافیک های بزرگی است که هیچ ایده ای را در آنها نمی بینید. همانطور که گفته شد تبلیغات مؤثر بر روی ذهن شما اثر می گذارد. در کشور نمی توان به نمونه های عینی اشاره کرد که در ذهن شما باقی بماند و حک شود. عموما تبلیغات فیلمهای سینمایی ما در تابلوهای بزرگ انجام می شود اما متأسفانه تبلیغ ضعیف نمی تواند راهنمای مناسبی در تشخیص محتوای فیلم باشند. نیویورک خود بنیانگذار تبلیغات محیطی در جهان است اما به ندرت می توان شرکت های تبلیغاتی را در آنجا یافت. موسسان شرکت های تبلیغاتی تنها با هدف کسب درآمد بیشتر و سودآوری کلان این طرح ها به فعالیت می پردازند. در حالیکه تمام تابلوها و بسترهای تبلیغاتی ما می توانستند از نظر اندیشه حائز اهمیت باشند و بعد آن اندیشه اثر است که می تواند بر روی اندیشه ها تأثیر بگذارد. روزانه تنها تابلوها و بیلبوردهای رنگارنگی را می بینیم که نه تنها مخاطب را جذب نمی کند بلکه او را دلزده می کند.

گرافیک محیطی چیست؟

برای ارسال دیدگاه ابتداواردشوید
مطالب مرتبط

گرافیک محیطی چیست؟ واژه تبلیغات مربوط به بازاریابانی است که با ارتباطات و سرمایه خود با رویکرد تجاری...

متن تسلیت درگذشت سرلشکر فیروزآبادی - مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا به مناسبت درگذشت سرلشکر فیروزآبادی چند...

چاپ افست چيست ؟ چاپ افست نوعي از چاپ است كه امروزه به طور بسيار گسترده براي چاپ...