در حال بارگزاری

آشنایی با مفهوم dpi در طراحی و چاپ

شما اینجا هستید:
آشنایی با مفهوم dpi در طراحی و چاپ

آشنایی با مفهوم dpi در طراحی و چاپ

DPI مخفف عبارت Dot Per Inch میباشد که به معنای تعداد نقاط در یک اینچ مربع میباشد و ماهیت محاسباتی دارد و در چاپ دیجیتالی استفاده میشود . امروزه این مفهوم با مفهوم PPI دچار اشتباه میشود.PPI به معنی تعداد پیکسل در هر اینچ میباشد. PPI محاسبات ساده ای دارد، ابعاد پیکسل یک عکس دیجیتالی به سایز صفحه ای که قرار است چاپ شود بستگی دارد و خود تصویر به تنهایی دارای PPI نمیباشد. در واقع PPI زمانی رخ میدهد که تصویر در مرحله ی طراحی گرافیکی قبل از چاپ باشد.

تفاوت اصلی DPI و PPI در اصل به زمینه ی استفاده آنها مربوط میشود. DPI در زمانی کاربرد دارد که تصویر بخواهد بروی کاغذ چاپ شود، مانند اسپری که روی کاغذ پاشیده شود هر چقدر تعداد DPIبیشتر باشد تراکم نقاط بالاتر و وضوح بیشتری قابل مشاهده است، اماPPI زمانی است که شما تصویر را بروی دستگاه دیجیتالی روئیت میکنید. هر چقدر بالاتر باشد تصاویر با جزییات بیشتری نشان داده میشود.
آشنایی با مفهوم dpi در طراحی
واژه پرکاربرد و عمومی رزولوشن برای کیفیت تصاویر بکار میرود که در دستگاه های دیجیتالی مانند تلویزیون و دوربین های عکاسی بکار میرود تصاویر با رزولوشن بالا جزئیات بیشتری را به بیننده نشان میدهد. وضوح یک عکس دیجیتالی به پیکسل های آن بستگی دارد. عموما با مگا پیکسل (MP) بیان میشود. به عنوان مثال زمانی که میگوییم کیفیت این دوربین 8 مگاپیکسل میباشد. یعنی این دوربین قادر است عکس هایی بگیرد که در هر اینچ مربع 8 میلیون پیکسل وجود داشته باشد.اما بخواطر داشته باشید با اندازه تصویر متفاوت است.یعنی یه تصویر با اندازه یکسان میتواند دارای رزولوشن های متفاوت باشد.

برای ارسال دیدگاه ابتداواردشوید
مطالب مرتبط

فایل گرافیکی قابل حمل (PNG) چیست؟ فایل گرافیکی قابل حمل (PNG) یک نوع فایل تصویری است که معمولا...

نکات مهم برای طراحی سربرگ در مقالات مختلف طراحی گرافیکی و چاپ در مورد انواع مختلف طراحی های...

تعریف چاپ و معرفی انواع چاپ چاپ فرآیندی است که توسط آن نقش یا اثری را بر روی...